Tips på gratis marknadsföring

De flesta småföretagare har ofta behov av att marknadsföra sig och på en så begränsad budget som möjligt. Ofta är man bra på det man gör, men inte alltid ett proffs på reklam, varför vi här har samlat konkreta tips på hur man marknadsför sig gratis…

Signatur till din e-post
Alla skickar otaliga mängder e-post idag, så se till att utnyttja det genom att skapa en automatisk signatur som inte bara innehåller dina kontaktuppgifter utan även ett erbjudande eller länk till din webbplats.

Det kvarglömda visitkortet
Har du vägarna förbi något lunchrum, kontor eller väntrum så kan du köpa en kaklåda eller bok på vilken du klistrar fast ditt varumärke och sedan ger bort eller ”glömmer kvar” på lämplig plats där dina potentiella kunder kan röra sig.

Be kunderna om hjälp
Har du redan en kundbas som litar och tror på dig, så skäms inte för att fråga dem rakt ut om de har någon bekant som har behov av dina tjänster, eller be dem att tipsa bekanta. Det kanske känns självklart att de skulle göra det, men oftast är det först när man aktivt planterar tanken som de faktiskt gör det. Trogna kunder kan få en kupong med ett ”bjud en kompis”-erbjudande.

Skriv i forum
De flesta branscher har någon form av internetforum där ämnet diskuteras. Se till att vara aktiv där när du har tid över. Besvara frågor eller ställ egna och se till att du har din hemsidesadress eller åtminstone företagsnamn i sidfoten.

Ge ut en bok
Om du är proffs på det du gör så finns det garanterat något du kan lära ut. Skriv en faktabok om ditt ämne och självpublicera så kan du både tjäna pengar på försäljningen, samtidigt som du ger trovärdighet för dina egna tjänster.

Sökmotoroptimera din hemsida
Definitivt ingen quick-fix men på sikt är det ovärderligt att ha en innehållsrik webbplats med goda placeringar hos sökmotorerna. Det ger så kallad ”organisk” trafik helt utan kostnad, men kan kräva en hel del tid och arbete innan det ger frukt.

Återförsäljare och affiliates
Säljer du varor eller paketerade tjänster så är det bättre att låta någon annan göra jobbet åt dig, antingen genom återförsäljare eller så kallade ”affiliates” som får provision när de väl säljer. Man kan göra det genom ett affiliatenätverk eller själv kontakta potentiella återförsäljare.

Sälj ut restvaror
Om du har utgående eller kanske inbytesvaror så kan du rea ut dessa via säljplattformar som Tradera och tjäna lite pengar samtidigt som det marknadsför ditt varumärke.

Profilreklam
Svenskar är alldeles för dåliga på att stå upp för sina företag. Ska du köpa en ny jacka, se till att den har din logo tryckt på ryggen. Bildekor, skyltfönstret, ja kanske till och med din cykel kan ha din logga på sig.

Var kreativ. Avsätt tid då du endast spånar på idéer för din marknadsföring, för i ett hårdare affärsklimat så kommer marknadsföring att bli allt viktigare. Lycka till!